Nedanstående text kan användas som Privacy Policy och informationstext om GDPR, ni får gärna modifiera det för eget syfte. Observera att en viktig del av GDPR också är att upprätta en rutin för incidentrapportering samt skriva avtal med så kallade personuppgiftsbiträden (tredje part som hanterar era personuppgiter, som t.ex. Bravomedia).
Mer information om GDPR finns hos Datainspektionen. En kort introduktion finns i denna video.
Exempel på text, denna text kan efter er modifiering lämpligen finnas länkad via en s.k. "sticky footer" i sidfot eller sidhuvud (se nedan för exempel). Vi rekommenderar också en kryssruta i webbshopens kassa om att man går med på webbplatsens Privacy Policy. Meddela Bravomedia om ni behöver assistans med detta.
För er som använder Wordpress och ev även WooCommerce så förespråkar vi pluginet WP GDPR Compliance som kontrollerar att ni har alla funktioner på plats på er webbplats som krävs för att uppfylla GDPR. Meddela oss om ni behöver hjälp med att installera detta plugin.
Nedanstående text kan användas och modifieras efter ert eget behov.
HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?
När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Vissa av våra kunder undrar vad vi gör med informationen och här beskriver vi lite mer formellt hur vi arbetar med information.
Vi värnar om din personliga integritet och strävar efter att skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Denna policy beskriver varför vi samlar in information om dig och hur informationen hanteras, på vilket sätt du kan ha kontroll över dina egna uppgifter samt hur du kan kontakta oss.
Vi är personuppgiftsansvariga i enlighet med dessa villkor och ansvarar för att behandling sker enligt gällande lagstiftning.
Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information.
SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING
Vi samlar in så lite information som möjligt. Vi behöver veta ditt namn och adresser för fakturering och leverans.
Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner [NAMN PÅ SAMARBETSPARTNER] ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.
När du betalar med kort så krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer, men detta sparas inte. Kortnumret skickas via en säker server och [NAMN PÅ SAMARBETSPARTNER] sköter kortbetalningar via oss.
Sen så måste vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress samt eventuellt även telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.
Här kommer en mer detaljerad beskrivning.
VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
När du handlar hos oss så går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig.
BRAVOADMIN (alt Wordpress)
Vi använder ett system för vår webshop som heter Bravoadmin. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlat. När du lägger en beställning hos oss så sparas den i detta system.
Vi och vår leverantör Bravomedias tekniker har tillgång till denna information. Systemet förvarar informationen åt oss men behandlar den inte på något sätt utan vår tillåtelse och att vi begär det. Exempelvis kan vara om en beställning av någon anledning inte gått igenom eller blivit dubbel. Då kan Bravomedias tekniker undersöka ordern och felsöka.
I beställningen finns information om vilka produkter du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande) och den adress vi ska skicka varorna till.
Det är från detta system som du får e-post meddelande om att vi mottagit din order och när vi skickat din order.
BETALLÖSNING
När du kommer till kassan så måste du betala för dina varor. Beroende på betalsätt så kommer en extern betalningsfömedlare att erhålla information om ditt köp. Vi använder oss av följande leverantörer: [NAMN PÅ LEVERANTÖRER (Klarna, DIBS etc)]
Klarna har ett system där orderns innehåll syns innan en order bekräftas, vilket innebär att all information om beställningen inklusive orderrader skickas dit.
När det gäller DIBS och PayEx så finns bara ordernummer och belopp med i informationen från oss. För Swish är det informationen som du själv skriver in som sparas.
Har du frågor kring hur Klarna, Dibs, PayEx och Swish behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren och för Swish din bank.
AFFÄRSSYSTEM
När din beställning gått igenom skickas den till vårt affärssystem [NAMN]. Vi använder ett separat affärssystem för att knyta ihop lager, bokföring och logistik. Det är bara vi och affärssystemets tekniker som har tillgång till systemet och ingen bearbetar dina uppgifter utom vi.
DINA KUNDMAIL
Vi använder [EPOST-LEVERANTÖR] för vår kundservice mail. När du mailar till oss så sparas mailen på dessa servers som befinner sig i [GEOGRAFISK PLATS]. Vi sparar all korrespondens för att snabbt kunna ge svar om liknande ärenden skulle återkomma, vilket är vanligt.
DATASKYDDSANSVARIG HOS [FÖRETAG]?
[NAMN PÅ DATASKYDDSANSVARIG] är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ha kontakt så maila [INFO-ADRESS].
HUR ANVÄNDER VI DEN HÄR INFORMATIONEN?
Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig. Vill du inte ha information från oss så kan du enkelt via denna länk avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen.
VARFÖR SPARAR VI INFORMATION?
Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten. Du kan också skapa konto hos oss för att se dina tidigare beställningar.
COOKIES
Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg och hålla dig inloggad på webbplatsen.
Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". Även dessa tjänster använder Cookies. Här kan du läser mer om vad det betyder för dig.
INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER
Vi lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan. Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut.
DINA RÄTTIGHETER OCH VAL
Du har rättigheter när det gäller dina personuppgifter och du har möjlighet att påverka din information och vad som sparas. Du kan när som helst begära att vi rättar uppgifterna om dig om de skulle visa sig vara felaktiga eller inaktuella eller att vi helt tar bort dem. Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter används för direktmarknadsföring, automatiskt beslutsfattande eller profilering.
Du har dessutom rätt att en gång per kalenderår kostnadsfritt få veta vilka av dina personuppgifter som vi hanterar. Din skriftliga begäran skickas till postadressen nedan och måste vara undertecknad av dig personligen.
Om du anser att dina rättigheter inte respekteras av oss får du gärna kontakta oss eller Datainspektionen.
Så här kontaktar du oss
För ytterligare information om personuppgiftshantering eller om du har frågor, är du välkommen att kontakta oss.
[KONTAKTINFORMATION]
TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS
Den information vi sparas finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas. För att be oss om att radera kundkonto och kundinformation vänligen använd detta formulär.
Har du frågor så är du välkommen att kontakta oss på [INFO-ADRESS]
Vi hoppas att du i och med detta känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta använda vår webbplats.
Fotnot: för information om hur ni enkelt skapar formulär för att ta emot anmälan om att ta bort information etc, se denna hjälpartikel (Bravoadmin) eller denna (Wordpress / Gravity Forms).
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.