Som innehållsredaktör för en webbplats har du ett ansvar att säkerställa att det du publicerar är tillgängligt för alla. För offentliga aktörer är detta till och med reglerat i lag.

Oavsett om du måste tillgänglighetsanpassa din webbplats enligt lag eller inte så finns det många fördelar med att ditt innehåll kan läsas av alla besökare. Utöver att fler faktiskt tar del av innehållet så ser sökmotorerna detta som en faktor som föranleder en bättre placering i deras sökresultat,

Det handlar inte bara om tekniska krav utan om att skapa en webb som fungerar för alla användare, oavsett om man ser, hör, kan använda en mus eller inte. Det gäller att tänka till i det dagliga innehållsarbetet. Nedan följer en guide för hur man kan tänka kring tillgänglighet i innehållsarbetet i praktiken.

Praktisk guide


1. Rubriker för struktur, inte bara utseende

  • Använd rubriknivåer i rätt ordning: T.ex. Rubrik 1 (H1) -> Rubrik 2 (H2) -> Rubrik 3 (H3). Hoppa inte över rubriksnivåer.

  • Använd aldrig rubriker enbart för att ändra utseende på text.

  • Om du har en modulbaserad sida: Lämna aldrig rubrikfält tomma. Skärmläsare tolkar dessa som faktiska rubriker utan innehåll, vilket går emot kraven.

2. Bilder och alt-texter

  • Se till att relevanta bilder har en så kallad "alt-text" (alternativtext).

  • Om en bild inte tillför någon information utan är helt och hållet dekorativ ska alt-texten vara tom ("") så skärmläsare hoppar över den.

  • Informationsbärande bilder: Om bilden innehåller information (till exempel karta, infografik, exempelbild på något som faktiskt informerar användaren något) ska den få en beskrivande alt-text. Alternativ kan samma information ges i brödtexten på ett beskrivande sätt, utan att man refererar till bild.

  • Föreställ dig att du inte kan se bilden: "Förstår jag innehållet lika bra ändå?"

3. Länkar och länktexter

  • Undvik att skriva ut hela URL:er i text. Låt istället beskrivande ord vara klickbara (exempel: "Läs mer om fjärrvärme"), eller använd dig av knappar som leder till den URL du vill.

  • Länkar som bara heter "Här" eller "Läs mer" kan generellt vara svåra att förstå för den som lyssnar via skärmläsare. Överväg att länka en kort informativ text istället som beskriver var texten leder, t.ex. "Om oss". Detta gör det tydligt för användaren vad de ska förvänta sig om de klickar på länken. 

4. Språk och innehåll

  • Använd tydligt och enkelt språk.

  • Välj korta, tydliga rubriker. Låt brödtext delas in i logiska och relativt korta paragrafer.

  • Förklara begrepp som kan vara obekanta.

  • Undvik förkortningar om det inte är helt självklart vad de betyder.

5. Video och ljud

  • Videoklipp ska ha undertexter.

  • Viktig information som ges i ljud ska också finnas i textform.


Tips! Testa din sida själv

Navigera utan mus och försök tabba dig genom sidan. Gå igenom rubrikerna, lyssna på uppläsning med skärmläsare (VoiceOver på Mac, NVDA på PC). På så sätt kan du uppleva sidan så som en användare med en funktionsvariation kanske upplever den. Vad fungerar bra, vad fungerar mindre bra?


Vill du vara säker? Beställ en tillgänglighetsanalys

Vi erbjuder en komplett tillgänglighetsanalys av din webbplats. Du får:

  • En manuell granskning enligt WCAG 2.1 nivå AA

  • En automatisk scanning av hela webbplatsen

  • En tydlig rapport med åtgärdslista och prioriteringar

  • Konkreta rekommendationer för vad du kan göra själv, och vad som behöver justeras i koden

  • En sammanställning i Excel med ansvarsfördelning (vad du själv kan åtgärda, och vad vi på Bravomedia kan åtgärda)


Tjänsten kostar 7 500 kr för resultat baserat på automatiska tester

Tillägg för manuell granskning: 12 500 kr

Kostnad per månad vid fortsatt månadsvis bevakning av tillgänglighet: 2 500 kr



Analysen fungerar som en hälsokontroll av din webbplats och kan med fördel upprepas för att följa upp både redaktionellt och tekniskt arbete.

Kontakta support@bravomedia.se för mer information eller offert.